25 oktober 2009

IKEA inspirerar

Var på IKEA och tittade på många fina tyger som de har fått in. Köpte dock inget då jag har en del kvar i gömmorna från min förra tygshopping runda. Däremot köpte jag ett målarförkläde för barn med ärm. 'Slaktade' förklädet och vips så hade jag finfina mönsterbitar i röd nylon :-D

Som sagt har jag lite tyger på hög, bla ett plastat tunnt bomullstyg med Barbapappor på (exakt som väsktyget, se tidigare inlägg). Sagt och gjort så sydde jag ett förkläde med ärmar. Ärmarna är för övrigt ställbara i längden då jag sydde dit lite kardborrbitar, samt en flärp med motsatsdelen inuti ärmen. Allt enligt IKEAs förlaga. Kantade med blå snedslå och istället för kardborre i halsen så lät jag banden sticka ut för att användas att knyta med.

Framsidan på förklädetLurvetuss märket satte jag lite diskret i nederkanten
Baksidan

*såld*

Lyckligtvis hade jag lite tyg över så det blev ett enklare förkläde också med drag-kanal på baksidan.

Framsidan

Baksidan med drag-kanal

*såld*

Bandet kring halsen kan regleras samtidigt som man knyter runt midjan. Nu återstår bara att sy några förkläden till vuxna också...

Hittade detta spännande tyg i högen...
... återkommer senare med vad det kan tänkas bli för något utav det...

4 kommentarer:

  1. Wow, vad fint det blev!! Och snabbt gick det oxå!! Var det inte igår du visade mallen? :-)
    Nu kommer vi följa bloggen!
    E och D

    SvaraRadera
  2. Jättefint mönster! Ser fram mot att se vad det kan bli...
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  3. Jag har nu tittat på min första blogg. Kul! Kul för en gammal virkare. Helt nytt för mig är dock aramiguru??? Upplys mig i min okunskap!! Faster Pia

    SvaraRadera